macam-macam jin

macam-macam jin

macam-macam jin

macam-macam jin
macam-macam jin

Jin terbagi kepada dua iaitu Jin Islam dan Syaitan.

1) Jin berasal dari Jan (Bapak Jin) dan gelarannya Azazil. Dicipta dari api (biru), dan telah beramal puluh ribu tahun lamanya .

2) Apabila Allah swt. memerintahkannya supaya tunduk menghormati Nabi Adam, mereka telah ingkar. Allah swt. melaknat dan perintah turun ke bumi.

3) Jin Islam pula terbagi kepada dua yaitu Jin Islam(Soleh) dan Jin Tidak Islam (Tidak Soleh).

Syaitan yang turun kesemuanya jahat (tidak Islam).

4) Makanannya dari Api (Asap). Itu sebabnya orang-orang Melayu dilarang mengunakan kemenyan karena Jin paling suka dengan asap yang busuk. Tetapi orang-orang melayu

ini degil, suka sangat dengan asap kemenyan. Beliau menambah, orang-orang yang suka hisap rokok itu, adik-beradik jin lah tuu.

5) Tempat tinggal Jin seperti di awan, sungai, hutan,lombong, laut, tempat-tempat tinggi (klcc), tandas dan kubur.

6) Beliau menasihat apabila ingin buang air di perjalanan (contohnya jalan raya), perlu baca ” Sala Mun, ‘Ala Sulaiman, Fil ‘alamin.”

Pengikut sirahnya jin sangat takut dengan Nabi Sulaiman. Orang-orang Melayu suka sangat membaca ucapan, “Ampun Datuk, Anak cucu tumpang lalu” Masa bila pulak jin dapat pangkat datuk. Dan masa bila pula, kita jadi cucu cicit jin !!!!

7) Jin tidak mengetahui akan alam ghaib, itu sebab jika ada dukun atau bomoh yang tahu menilik-nilik nasib, pembohong….” Sirahnya apabila Nabi Sulaiman, memerintahkan jin untuk membina istananya, sehingga Nabi Sulaiman meninggal pun jin tidak tahu. Semasa itu Nabi Sulaiman duduk di kursinya dengan tongkat kayu. Dan jin tekun membuat kerja di

hadapan-nya. Sehingga anai-anai memakan tongkatnya dan tongkat tersebut rapuh dan jatuh serta Nabi Sulaiman pun jatuh, maka barulah diketahui oleh jin bahwa Nabi Sulaiman telah meninggal.

8) Manusia juga dilarang membuang air di lombong-lombong yang airnya tenang, terutama di waktu tengah malam. Jin suka mandi di situ, waktu itu. Di larang juga buang air di lubang-lubang (tanah).

 9) Rumah-rumah yang lama tidak berpenghuni atau rumah yang baru siap belum, jin suka tinggal di situ. Sebelum tinggal di rumah baru, di haruskan membaca surah Al-Baqarah, sampai habis. Jin lari selama 3 hari. Tidak perlu tepung tawar bagi…. orang melayu sangat suka menepung tawar !!!

10) Jika budak menangis tengah-tengah malam, azankan 7 ~ 10 kali, jika tidak bacakan ayat Kursi dengan cara 9 kali henti (tekniknya) sebab beliau pernah jumpa orang yang di rasuk.

Sumber : https://forbeslux.co.id/

Posted on: March 20, 2020, by : 9faxj